Heb je je prijzen geïndexeerd? De makkelijkste manier om geld te verliezen of geld te winnen!

Download de case "Indexering made easy"

“We slagen er maar niet in om onze verkoopprijzen te indexeren voor die klanten waar we dit mogen doen, op het moment dat we dit kunnen, en volgens de voorwaarden die onderhandeld zijn. Hierdoor verliezen waar jaarlijks geld omdat we vergeten te indexeren, of creëren we boze klanten omdat we indexeren waar we eigenlijk niet mogen.”

Nu we al even het nieuwe jaar begonnen zijn, wil ik je één vraag stellen: heb je de prijzen geïndexeerd voor die klanten waarvoor je dit mag doen? Het klinkt misschien als een onbelangrijke vraag, maar sta me toe om even je aandacht te trekken.

Hoeveel omzet haalt je bedrijf per jaar? Heb je in je algemene voorwaarden staan dat de prijzen kunnen geïndexeerd worden? Neem dan nu es 80% van die omzet, want dat zal al snel het percentage klanten zijn die niet onderhandeld heeft over de prijsindexering. En neem daar 2,2% van. Die 2,2% is de stijging van de gezondheidindex over 2018.

Misschien verwijs je in je algemene voorwaarden wel naar een andere index, maar de kans is groot dat deze meer zal gestegen zijn. Het bedrag dat je nu uitkomt is het bedrag dat je laat liggen als je vergeet te indexeren, of andersom het bedrag dat je wint als je dit niet vergeet. Ik doe even de berekening voor je.

Neem aan dat je een wat grotere kmo bent die 15 miljoen euro omzet draait. 80% daarvan is 12 miljoen euro, en 2,2% hiervan is 264.000 €! 264.000 € is het bedrag dat je dit jaar allen al laat liggen als je de indexering niet doorvoert. En wat het ergste is: je kan dit niet meer inhalen. De 264.000 € die je nu laat liggen laat je volgend jaar terug aan je voorbij gaan, ook al indexeer je dan wel. En toch zien we dat heel wat bedrijven ofwel vergeten hun prijzen te indexeren, of dit gewoonweg niet zien zitten omdat het te veel (manueel) werk vraagt. Ergens snap ik het wel.

Het zou eenvoudig zijn als voor al je klanten de prijs op 1 januari mag verhoogd worden volgens dezelfde index. Maar zo gaat het jammer genoeg niet. De ene klant heeft vaste prijzen onderhandeld, een ander heeft dit voor de eerste twee jaar gedaan om daarna volgens een andere index te werken dan deze die je gewoon bent, het ene contract kan je in maart aanpassen, het ander in september,… En dat voor honderden of zelfs duizenden contracten.

Voor andere klanten moet je de prijsaanpassing 3 maand op voorhand melden of in een apart schrijven aanvragen. Dit is bv vaak zo bij aanbestedingen.

Wanneer je deze informatie niet in een systeem hebt dat je op een eenvoudige manier helpt om de voor juiste klanten op het juiste moment de juiste prijsaanpassing door te rekenen, dan zal je ofwel heel veel tijd moeten vragen van je financiële afdeling of van je accountmanagers, of zal je misschien beslissen om het toch maar niet door te voeren.

Dit laatste vaak onder het mom dat de klant te moeilijk zal doen bij de prijsaanpassing.

Wil je weten hoe we het aangepakt hebben om bij een klant van ons de indexering pijnloos en snel te laten verlopen?

Klik dan hier om de case ‘Indexering made easy’ te downloaden

0 Comments

Submit a Comment

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *